فرود اضطراری هواپیما
نوشته شده توسط : پناهی نیا

فرود اضطراری هواپیما

فرود اضطراری هواپیما

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هواپیما مجبور شود به دلیل مشکلات فنی، فرود اضطراری داشته باشد. البته خلبان ها آموزش های لازم را برای شرایط بحرانی دیده اند تا بتوانند جان خدمه ی و مسافران را نجات بدهند. با آژانس مسافرتی چهارفصل همراه باشید تا خاطرات خلبانان های پرواز را از فرود اضطراری هواپیما بازگو نماییم.
ابتدا می خواهیم  فرود اضطراری هواپیمای ایرباس Airbus A320 در پرواز ۱۵۴۹ یو اس ایرویز را بررسی کنیم. این هواپیما در تاریخ ۱۵ ژانویه ی سال ۲۰۰۹ میلادی، از فرودگاه لاگاردیا شهر نیویورک به سمت  فرودگاه بین‌ المللی شارلوت داگلاس حرکت کرد تور لحظه آخری دبی که به دلیل از کار افتادن هر دو موتور هواپیما بر اثر برخورد پرندگان، مجبور به فرود اضطراری در آب ‌های رود هادسون شد. کاپیتان چیسلی سولنبرگر با مهارت خود توانست به سلامت هواپیما را در آب رودخانه بنشاند. خوشبختانه 155 مسافر و خدمه جان سالم به در بردند. بعد از این حادثه کاپیتان سولنبرگر و خدمه این پرواز مورد ستایش قرار گرفتنند و به آن ‌ها لقب قهرمانان را دادند.

فرود اضطراری هواپیما

هم چنین فیلم سینمایی سالی با بازی تام هنکس بر اساس این ماجرا در سال ۲۰۱۶ ساخته شده ‌است. کاپیتان سولنبرگر، فارغ التحصیل رشته روان شناسی از دانشکده نیروی هوایی و فوق لیسانس روانشناسی صنعتی از دانشگاه پوردو است. او سال ها خلبان هواپیمای جنگی بوده و به عنوان استاد خلبان از سال ۱۹۸۰ با هواپیمای ایرباس در خطوط هواپیمایی پرواز می کرده است. سولنبرگر در مورد این حادثه می گوید که اولین کاری که کردم این بود که کاملا به خودم مسلط باشم تا بتوانم به بهترین نحو ممکن شرایط را در دست بگیرم. ماجرای بعدی در مورد فرود اضطراری خلبان ادوارد وایر (Edward wier) است. در سال ۱۹۹۳ میلادی، رزرو تور دبی خلبان ادوارد وایر از فرودگاه بیرمنگام انگلیس به مقصدی در ۱۳۰ مایلی شرق پرواز کرد. زمانی که فقط ۴۰ مایل، به مقصد مانده بود، صدای مهیبی بلند شد و دو موتور هواپیما از کار افتادند. ابتدا خلبان وایر با مهارت خود توانست پس از دو چرخش تعادل را بازگرداند، اما دوباره هواپیما شروع به چرخیدن به دور خود کرد و با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت، در حال سقوط بود. در حین سقوط، وایر توانست فضای خالی را سمت چپش  پیدا کند و با وجود اینکه سیم‌ های برق در هم پیچیده ‌ای بر سر راهش بود، وایر توانست هواپیما را به آرامی روی شکمش فرود بیاورد. وایر درباره ی فرود اضطراری هواپیما می گوید که؛ اگر ثانیه ای دیرتر متوجه فضای خالی کناری شده بودم، دیگر من اینجا نبودم تا برایتان بگویم که چه اتفاقی افتاده است!  بعد ها به این عملیات نجات و فرود اضطراری، عنوان نجات ناواجو (Navajo) را دادند.

فرود اضطراری هواپیما
فرود اضطراری توسط خلبان لئونارد فولر یکی دیگر از جالب ترین و در عین حال شوکه کننده ترین اتفاق ها بوده است. آورو انسون، هواپیمای آموزشی دو موتوره بریتانیایی ارتش متفقین بود که در طول جنگ دوم جهانی همه جا دیده می‌شد. در ۲۹ سپتامبر ۱۹۴۰ بر فراز آسمان استرالیا میان دو انسون اتفاقی رخ داد که اصلا رایج نبود. در واقع زمانی که خلبان لئونارد فولر (Leonard Fuller) داشت آرام آرام با انسونش ارتفاع را کم می کرد؛ روی انسون جک هیوسن که داشت ارتفاع می ‌گرفت، فرود آمد. به این ترتیب، چرخ‌ های هواپیمای فولر عملا روی بال ‌های هواپیمای هیوسن  (Hysson) نشسته بود. ‌هیوسن بسیار هوشمندانه عمل کرد. تور دبی نوروز 98 او ابتدا دریچه ‌های سوختش را تنظیم کرد، اهرم ارتفاع‌ گیری را با کمربند ایمنی صندلی ‌اش محکم بست و در نهایت از پنجره ی کناری کابین با چتر نجات پایین پرید. همزمان فولر متوجه شد که می ‌تواند هر دو هواپیما را کنترل کند، سرانجام او هواپیماها را در مزرعه‌ ای فرود آورد. تنها آسیبی که هواپیماها دیدند از نقطه ی تماس‌ شان بود. شاید جالب باشد که بدانید، هواپیمای فولر تا ۷ سال پس از آن نیز کار کرد.

فرود اضطراری هواپیما

آخرین واقعه به تاریخ ۳ سپتامبر سال ۱۹۸۹ برمی گردد. این فرود اضطراری برای هواپیما بوئینگ ۷۳۷ پرواز ۲۵۴ برزیل اتفاق افتاده است. ابتدا هواپیما از فرودگاه سائوپائولو بلند شد، زمانی که فقط ۳۲۰ کیلومتر به مقصد نهایی مانده بود، خلبان سزار گارسز  (Caesar Garzas) نگاهی به نقشه ی پرواز انداخت که روی آن مسیر بلم را با ۰۲۷۰ مشخص کرده بود. اما او اشتباها، آن را ۲۷۰ درجه خواند و به سمت غرب حرکت کرد. این مسیر به یکی از خطرناک ترین نقاط برزیل در میان جنگل ‌های استوایی شمال ماتوگروسو معروف است. البته دستیار خلبان متوجه تغییر مسیر خلبان شد، اما به دلیل سوخت بسیار کمی که داشتند، تغییر مسیر خلبان را پذیرفت. گارسز  بعد از مدتی به مرکز کنترل ترافیک هوایی اعلام کرد که قصد دارد در میان جنگل ‌های آمازون فرود بیاید. به دلیل اینکه امکان تخلیه سوخت مهیا نبود، گارسز تا جایی که مخزن سوخت بوئینگش خالی شود، آفر تور دبی پرواز کرد. بعد از اینکه برق هواپیما قطع شد، او افق را از روی آتش‌ هایی که در دوردست می ‌دید، تشخیص داد و توانست بوئینگ ۷۳۷ را روی درختان بلند فرود بیاورد. در این سانحه ۱۳ نفر جان باختند و ۴۱ نفر زنده ماندند.

فرود اضطراری هواپیما

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش





:: برچسب‌ها: فرود اضطراری هواپیما,تور لحظه آخری دبی,رزرو تور دبی,تور دبی نوروز 98,آفر تور دبی ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: